6 de diciembre de 2012

Gregorio Luri y la crítica al reduccionismo pedagógico


Gregorio Luri, otro de los participantes en las Jornadas de Secundaria sobre el fracaso escolar, es uno de los pocos pedagogos de este país que uno conoce con el cual es posible discutir trazando unos límites claros y un espacio de argumentación consensuable: no aspira a tener razón siempre y no invoca una dogmática psicologista cuando sus tesis se revelan más débiles que las de su antagonista. Es lo que tiene haber sido maestro, profesor de secundaria y profesor de universidad: ha vivido en más aulas que las universitarias, ha contrastado sus expectativas con la tozuda realidad y no ha pasado apenas tiempo en un despacho fabricando engendros teóricos (como César Coll o Álvaro Marchesi).

En su conferencia señaló, por ejemplo, el profundo absurdo y la imposibilidad conceptual y práctica que subyace al lema "el alumno en el centro" que la pedagogía postsesentayochista ha convertido en eje de su dogmática:

"Aquesta segona reducció es pot expressar esquemàticament amb el lema de Claparède, 'El nen al centre', la qual cosa no fa sinó afegir ambigüitat al discurs pedagògic, perquè o bé al nen li posem un tutor particular, o no hi ha manera lògica de situar trenta centres en una classe. Això ho saben molt bé els docents, però potser no els pares. Molts d’ells, quan senten parlar del nen al centre, no pensen en 'el' nen, sinó en el seu 'nen', la qual cosa és motiu de tota mena d’equívocs ben coneguts.
Aquest lema de Claparède posa de manifest una sensibilitat social nova envers el nen i, en general, envers la infància i la joventut, que apareixen com a dos fenòmens psicològics nous a començament de segle. En tots dos casos trobem pedagogs i psicòlegs que defensen que ni el nen ni el jove han de ser contemplats com a adults en potència, sinó com el que són. Però el que són és un moment de un procés que, si li neguem la finalitat biològica, es converteix en activitat sense fi transcendent."