23 de marzo de 2009

Un poema inédito de Pere Pena





"Beckett després de sopar


Com un onatge que s’allunya mar endins,
cap a aigües negres i profundes,
les veus van recloent-se dins del somni.
Finalment sol al seu illot domèstic,
preuada soledat,
nàufrag feliç,
paladeja el silenci de la cambra.
Mig a les fosques, mira la pantalla
com qui contempla els astres infinits,
la cúpula celeste d’un univers virtual
on hi llegeix futurs adveniments.
Tant li fa que el seu braç el condueixi,
en un viatge orgiàstic de seqüències,
de les portes de Roma a Hiroshima,
de l’escena del crim a un noticiari.
No importa el contingut de les imatges,
només la llum i la remor de frases
que l’aïllen del món i el reconcentren
en aquest seu esforç de pensament.
Que esclati demà el sol i la rutina
de nou l’immobilitzi,
ni Prometeu ni Sísif,
i així volti la sínia monòtona dels anys,
parat com una roca, als ulls li brilla
el ferm convenciment, la fe secreta,
que tot s’esdevindrà per si mateix.
Una flor que remunta la gelada,
una porta que es tanca o que s’obra,
un si, un no, una mirada blava,
pot ser el principi elemental, la xifra exacta
que encadeni les lleis del pur atzar.

Per això, ell no es mou,
xiprer sota la lluna, més clau que no martell,
continua a l’espera
no sap ben bé de què."

Pere Pena, (Seròs, Lleida, 1962), poeta y ensayista, ha publicado Plom a les ales (premio Vicent Andrés Estellés, 2002), Fragments del discurs (premi oJoan Teixidor, 2005) i Digueu el meu nom. También ha publicado la antología sobre la poesía de José Agustín Goytisolo, Poeta en Barcelona (1997) y el ensayo Generació L. Els fills de la reforma educativa (2005). Es autor del libreto de ópera La gàbia daurada.

Conocí a Pere Pena primero como el autor de un ensayo brillante sobre el desastre educativo provocado por la reforma pijoprogre emprendida por el PSOE con la LOGSE.
Aquel engendro -cuyos efectos aún sentimos los que nos dedicamos a la enseñanza- justificó retribuciones millonarias para una pléyade de "expertos" de la pedagogía, que encontraron no sólo un lugar bajo el sol -y también al amparo de la lluvia- en magníficos chalets, creó una nueva clase de empresarios que, desde entonces, se lucran con la educación en instituciones de producción de opinión, editoriales, ministerios y organismos subvencionados y, sobre todo, desprestigió la enseñanza pública, potenció la privada y arrojó a toda una generación a la ignorancia y la indolencia bajo el pretexto del "aprender jugando" (que ahora quieren reformular como "aprender a aprender") mientras dejaron el "aprender conocimiento", como de costumbre, para las élites del país. Ya se sabe que el conocimiento es poder y el poder no debe cambiar de manos nunca...

Lo conocí después en persona y me pareció una persona mesurada, prudente, con una gran capacidad de convicción y, cosa rara en estos tiempos, que actúa según los principios de una moralidad, ética o llamémosle como queramos.

Hace muy poco, tras regalarle un ejemplar de Filosofía de la minucia, supe que era poeta y ahora estoy teniendo la oportunidad de conocer esta tercera cara y envidiar, sanamente, su exquisito sentido de la musicalidad y su potente uso de las figuras retóricas.